jelenleg a randomtripek

amiért érdemes...

amiért érdemes...

kínai kuriózumok vol. 2

2016. szeptember 26. - quietusd

Nincs mentségem (dehogynincs) hogy miért nem a tanítással kapcsolatos élményeimet osztom meg, hiszen beindult, már a negyedik hetét tapossuk a szemeszternek, de akkor sem erről fogok írni. Hogy mi a nincsmentség, tudományosan megfogalmazva annyi, hogy több élményt kell gyűjtenem ahhoz, hogy érdemben nyilatkozhassak, a valóság meg az, hogy lusta vagyok és az sokkal komolyabb bejegyzést igényelne. Így maradunk a kis színeseknél és kínai kuriózumoknál.

Azt hiszem a közlekedéskultúra kerül terítékre ezúttal. (mi az, hogy azt hiszed, Te írod ezt a blogot Te szerencsétlen...) Jót tesz Kína a skizofrén énemnek... Jah, nem, de erről amjd a következő kínai kuriózumos posztban lesz szó, aminek a címe (igen spoiler) meghasonulás avagy ambivalencia a köbön lesz. (vagy nem, ennyire nem tervezek előre)

1. Kína, Kína, most már elhiszem, hogy Ti vagytok a levegőszennyezés felelősei

Jaj már, ne kenjünk mindent rájuk. Jó, mindent nem is, de azt igen, hogy mindenhova, de tényleg mindenhova autóval/taxival/didivel (no comment...) mennek. [gy.k. a didi az itteni uber, de haj, akárhányszor a diákjaim kérdezik, hogy ismerem-e a didit...még jó, hogy nem beszélnek magyarul, különben kénytelen lennék elsütni a nem, de adide viccet, ami csak nekem lenne vicces. De nem beszélnek, noha engedélyük van rá, hogy beszélhetnek a jelenlétemben magyarul, no meg angolul. Valamiért nem élnek nagylelkű ajánlatommal, ami a magyart illeti...érthetetlen.]

Mikor megkérdeztem, hogy hogyan menjek a kb. egy órára fekvő Csengduba, az egyik kollégám nagyon segítőkészen rendelt nekem egy autót, ami 30 jüanért bevitt a városba, a címre ahová mentem. Összehasonlításként - és mindjárt kiderül, hogy nem hülyék a kínaiak, és nem rongyrázás a taxizás - a buszjegy 26 jüan.

Hiába kultúrájuk része, hiába nem drágább, akkor sem tudok ehhez hozzászokni, és nagyon nehezen megy át a rendszeren, hogy két város között a legolcsóbb módja a közlekedésnek nem a tömegfajta (pedig az mindenhol van) hanem az autó. Nem tudom, mások hogy vannak vele, de engem úgy neveltek, hogy taxival járni kuriózum, és csak ha nincs más, mert nem esett le még senkinek a karikagyűrű az ujjáról attól, hogy buszra szállt. Ráadásul nálunk az éjszakai is remek (#budapestszeretlek).

Bár tegyük hozzá, hogy ennek a mentalitásnak volt köszönhető az, hogy mikor vissza keéllett mennem Chengduba az útlevelemért saját sofőrt kaptam, és autókáztunk Mr. Gao és én a nagyvárosba, hogy összeszedjük azt a gyönyörű vörösesbarnás szabadságlevelet... És mivel celeb vagyok, gyorsan csináltunk közös fényképet is, naná...

img_20160919_140848.jpg

2. Tömeg van, közlekedés nincs

Erről jut eszembe... A buszok reggel 6:30tól este 20:30-ig járnak. No jó, túloztam, csak akkor járnak ilyen bődületesen éjszakába nyúlóan, ha fő útvonalon mennek. No persze mi a fő útvonal, nehéz megállapítani, hiszen Deyang összes utcája gyakorlatilag 3x3 sávos.

3. Autópálya van? Van, de milyen...

Előbbi megállapítás elvezet bennünket a másik furcsasághoz. A városokban a főutak baromi szélesek, ellenben az autópálya, ami összeköti őket... Magyarországi szinten van, legalábbis ami a szélességet illeti. Jó, nem olyan vészes mint a 2A, aminél van képük autópályamatricára kötelezni a Bánkra igyekvő népet, de akkor is. Minimum elvárnám az autópályától is a 3x3-at, ha már a városokban ez van. De nem (TomDenem), 2x2 sávocska van.

4. Előnyszabály, les, jobbkézbalkéz, stop, forgalmilámpa az megmi

Úristen, attól mentsen mindenkit az ég, hogy itt kelljen vezetni. És ezt úgy mondom, hogy Londonban szemrebbenés nélkül tértem át a baloldalon vezetésre, balkézzel váltásra, és a BBC4 vezetésközbeni hallgatására.

A lámpa bizony csak amolyan útmutató, de nem is, még az sem. Mindenki egyszerre megy minden irányba, és ahogy említettem gyalogosként nincs szavad. Nemrég szereztem egy lerobbant biciklit, és az is kiderült, hogy bár "rendkívül bicikli tudatosak" ez nem azt jelenti, hogy előnyt adnak neked, hanem, csak annyit, hogy tudni fognak róla, hogy rossz ha elütnek, és meg fognak látni, hogy jé ott egy biciklis. Hogy ez miért jó? Nehéz megfejteni, de ha gyalogosként ütnek el, akkor a mentalitás kb így hangozna "hátistenem miért kellett arra mennie"... Ergo, ha biciklivel vagy, legalább elismerik, hogy neked is jogod volt az utat használni, csak hát momentán rosszkor rossz helyen, így felkenődtél egy szélvédőre...

A másik, hogy forgalommal szembemenni szinte trendi. Sőt muszáj, ha furcsa biciklifurgont vezetsz, merthát az alig szélesebb mint egy autó, ergó, simán elfér az út szélén és nem zavar senkit.

img_20160906_181950.jpg

5. Dudájjááááámán te bunkóó

Minden rendben, mindent elnéznek egymásnak, mindaddig amíg használják a dudát. Ó igen, Kínában udvariatlanság nem használni a dudádat. Azért van az autónak dudája nem? Mekkora sértés lenne már a készítőkkel szemben. Ha már annyit fáradoztak azzal, hogy rászereljék, akkor nehogymár kárbavesszen...

Vezetsz az egyenes úton, s jön egy kereszteződés és piros a lámpa. Mi a teendő? Taposs a gázra, s nyomd a dudát, hogy mindenki tudja, hogy jössz.

Vezetsz a kihalt úton, nincs kereszteződés, az egész város alszik. MI a teendő? Nyomd a dudát, hogy mindenki tudja, hogy Te bizony vezetsz. Lehet, módosítani fogom az ovisaimnál a "Ha jó a kedved tapsolj nagyokat..." dalt, "Ha jó a kedved nyomd meg a dudád..."-ra.

Ha meg akarsz előzni valakit? Dudáljál rá!

Ha busz vagy, és zöld a lámpa és gyalogosok keresztül mennének a zebrán? Dudálj rájuk, majd csak szétrebbennek, ha meg nem, akkor hajts annyira közel, hogy érezzék a motorból áradó meleget az orcájukon a nyomorultak (valós eseményeken alapszik eme megfigyelés, bizony...).

Ha megy előtted az út szélére húzódva egy biciklis/motoros/elektromosbiciklis és ki akarod kerülni? Dudálj rá a semmiből, az lesz a jó megoldás, hátha akkor jól megijed, elveszíti az egyensúlyát és elesik. 

6. Elektromosbicikli, motor, bicikli, na de kérem, itt sokat esik az eső...

Sebaj, mert mindenre fel lehet valahogy applikálni egy esernyőt. Igen a biciklire is, és akkor máris lehet használni eme alkalmatosságokat az esős évszakban is.

Itt hívnám fel a figyelmet a visszásságra, hogy igen, Kína tele van elektromos biciklikkel. Vagyis egészen ökók, na de akkor mégis miért felelősek a légszennyeződésért, ha tudják, hogy lehet másként, és csinálják is...

Lássuk csak, mi van még... Kis színes, hogy a legtöbb autónak sötétített az ablaka (növelve a celebfaktorságot, ha benne utazol). Érdekesség, hogy míg amikor autóba ülnek azonmód kerülgetik egymást, ha sétálnak ez egyáltalán nincs így. Nem elég, hogy magas vagyok, és világos a hajam színe, még a tempóm miatt is kilógok a sorból. S bár közös bennünk a sétálás iránti szeretet, nem ugyanaz a fogalmunk a gyors sétáról, és ez nem csak a lábhosszúságon múlik. Jó, elismerem, otthon se az andalgók táborát erősítem, de itt konrkétan kengyelfutó gyalogkakukk a rajzfilmhős énem. Persze megvan annak is a varázsa, hogy ők autóban ülve raliznak, én meg a folyóparton sétálva szlalomozgatok közöttük.

Save

A bejegyzés trackback címe:

https://teachingandlearning.blog.hu/api/trackback/id/tr5611737799

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása